„Șoaptele pot fi auzite uneori mult mai bine decât urletele”

1x1-soptitori
1x-ionut

Dimensiune font:

| 13-10-2022 08:00

 Dialog cu actorul Ionuț Caras, de la Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj, regizorul spectacolului „Șoptitorii”, o instalație umană vie prezentată la Festivalul Internațional de Teatru pentru Tineri de la Iași

 

Ce-ați spune dacă într-o zi ați rămâne fără glas și tot ceea ce ați dori să rostiți ar fi blocat în memorie? Ce ați spune despre voi? Cum v-ați putea apăra poate în fața unor acuzații? Sau cum ați putea rosti declarații de recunoștință ori de iubire? Ce ați spune dacă vocea voastră ar fi încredințată unei alte entități care ar putea vorbi doar în șoaptă? Nu e greu de imaginat un astfel de scenariu, dar e greu ca o reprezentație croită după astfel de gânduri să poată fi pusă în scenă. Și totuși, se poate. Coordonat de ieșeanul Ionuț Caras, lector universitar și actor al Teatrului Național din Cluj, spectacolul instalație umană „Șoptitorii”, prezentat la cea de-a XV-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (FITPTI), a răspuns cu succes propunerii Cluj Future of Work și Centrului Cultural Clujean de a imagina artistic viitorul felului în care ar fi posibil să muncim.

- Într-o lume distopică, ar fi posibil ca actorul să devină un depozitar al textelor pierdute, al cuvintelor interzise…

- Exercițiul de imaginație a fost unul dintre punctele de plecare al unui performance, al unei instalații vii cu actori. A rezultat în urma câștigării, la Cluj, a unui proiect european, care avea ca temă de căutare ideea de muncă în viitor, mai ales a artistului. Așa mi-am construit conceptul, proiectându-mă într-un viitor ipotetic de peste 50-100 de ani. În acel timp, ca urmare a unei tehnologizări excesive, a unei cenzuri din ce în ce mai puternice, actorii vor fi niște depozitari ai unor texte pierdute, adică vor fi din ce în ce mai puțini și vor ști pe de rost texte uitate. Asta poate pentru că lumea nu va mai citi atât de mult, foarte multă literatură va fi interzisă sau cenzurată. Desigur este o utopie, dar acesta a fost punctul de plecare al proiectului nostru.

- Tehnologizarea excesivă se vede și cu siguranță va fi și mai mult decât este acum. Avem și cenzură, deși vorbim despre libertatea cuvântului?

- Ooo, nu aș fi atât de sigur că avem dreptul să spunem tot ceea ce dorim și tot ceea ce gândim. Există tot felul de fenomene de cancel culture în diferite părți ale globului. Cel mai recent exemplu, care pe mine mă frapează și mă surprinde în mod neplăcut din cauza războiului din Ucraina, care este o oroare, este să interzicem cultura rusă. Nu văd ce legătură ar avea tancul cu romanul „Crimă și pedeapsă”. Mi se pare că mergem prea departe și că este periculos. Avem cenzură în diferite părți ale globului - în SUA se interzice un anumit comportament sau un discurs, în Statele Arabe se interzice altceva. În Europa se interzice, mai nou, cultura rusă.

- Ei bine, în viitorul utopic, actorul va avea ca misiune să-și recapete vocea. Cum va face acest lucru, precând de la premisa că îi va fi redusă mult ca intensitate?

- Încăpățânându-se să existe, să lucreze și să vorbească, adică să spună și să ducă povești mai departe, un alt fenoment pe care îl observ. Poate mai cu seamă în rândul tinerilor - din cauza unei dependențe periculoase de tehnologie, interesul pentru a asista la acte culturale, spectacole de teatru, concerte, scade. Cititul pierde din interes, bibliotecile se închid, librăriile vând ceai și săpunuri… Este o transformare riscantă, cred eu. Nu mai spun de educația în sine, de cum arată acest domeniu, cel puțin la noi. Cred că actorul este cel puțin dator, dacă meseria este pentru el mai mult decât un loc de muncă de unde ia un salariu, să mențină vie o anumită flacără.

- Făcând acest lucru chiar și șoptind...

- Da, chiar și în acest mod. Ajungem astfel la spectacolul pe care l-am prezentat la Iași – „Șoptitorii”. Noi l-am construit în pandemie, o perioadă care ne-a influențat modul în care l-am realizat. Acel timp a fost un soi de alienare care ne-a însoțit în conceperea spectacolului legat de multe atitutudini și lucruri apărute în ultimii doi ani - distanțe, atingeri, măști. Dar chiar și șoptită, firavă fiind, vocea ar putea fi auzită.

- Șoaptele pot fi auzite?

- Da, de multe ori le auzim mai bine decât urletele. Într-o lume plină de urlete, de gălăgie, de știri false, trăind într-un carusel amețitor și zgomos așa cum este secolul actual, cel puțin până la acest moment, cred că este bine să facem liniște în jurul nostru, măcar din când în când, și să folosim șoapta.

- Ați jucat acest spectacol de două ori la Iași. Cum a fost primit de către tineri?

- L-am jucat o dată în foaierul Teatrului „Luceafărul”, apoi la Colegiul Național, în prezența a peste 70 de elevi și profesori. Am revenit cu drag în colegiul pe care l-am absolvit în anul 2000. Revenirea a fost foarte emoționantă, am avut și câteva întâlniri cu elevi, am vorbit cu ei, le-am răspuns la întrebări. A fost foarte emoționant și îmbucurător pentru mine că au venit. Mă gândeam la promoțiile trecute și am început să fac comparații, să găsesc legături între ele. Mi se părea că noi, în anul 2000, eram puțin mai vocali și mai rebeli, sau cel puțin cei asumați grupului din care făceam eu parte. Acum am găsit la adolescenți un fel conformist de viață și desigur nelipsita dependență de telefoane, pe care o avem cu toții și care, până la un punct, este firească. Mi-a plăcut dialogul cu ei, mai ales unele întrebări profunde și coerente, expuse într-un limbaj foarte bine pus la punct.

- Ce întrebare v-a surprins?

-  (zâmbește) „Dacă am avut un mare regret în timpul liceului?”. Această întrebare m-a descumpănit ușor și am răspuns că nu am avut un singur moment de regret, ci mai multe, mai mici sau mai mari. Unul dintre ele a fost legat de învățătură și le-am spus tinerilor că dacă poate aș fi muncit mai mult la anumite materii sau în anumite zone aș fi putut avea alte rezultate. În același timp, este cumva ciuda, interesant, dar așa le așază viața pe toate, am muncit mult la materiile care îmi plăceau și m-au adus unde sunt acum. Nu puteam învăța unele lucruri doar pentru că mi se pretindeau.

- Și dacă tot am plecat într-o călătorie în trecut, v-ați dorit mereu să fiți actor?

- Nu. Gândul s-a cristalizat în liceu. Eram în trupa de teatru coordonată de doamna Lotus Havârneanu, unul dintre prietenii care ne însoțeau la școală. Nu consideram că ne este profesoară în sensul clasic și rece al cuvântului. Poate nu întâmplător am păstrat legătura cu domnia sa. Eu eram în trupa liceului, am avut o colaborare cu Teatrul Național, am intrat în acel mediu, m-am împrietenit cu actorii. Îmi amintesc cu drag de momentele în care stăteam la povești cu regretatul maestru Petrică Ciubotaru. Ei bine, toate aceste întâmplări au făcut ca microbul actoriei să ocupe teritorii tot mai mari din mine.

- Și să cucerească mult teren. Ați venit la Iași, la FITPTI, un festival devenit deja un reper. Cum a fost?

- Mi-a plăcut la festival, m-am bucurat mult că am venit. Teatrul din Cluj, unde activez, a venit cu două momente – „Șoptitorii” și „O scrisoare pierdută”, spectacolul Adei Milea. Ce să spun? A fost frumos și sigur vom reveni.

A consemnat Maura ANGHEL

 

 

Ionuț Caras a absolvit Facultatea de Teatru din Cluj în 2004, la clasa profesorului și mentorului Miklós Bács. A jucat în zeci de spectacole și a colaborat cu cei mai mari regizori din România: Andrei Șerban, Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Mihai Măniuțiu, Gábor Tompa sau Radu Afrim. A jucat și în filme de lung metraj (Portretul luptătorului la tinerețe, regia Constantin Popescu și De ce eu?, regia Tudor Giurgiu) și în mai multe scurtmetraje, unele din ele premiate la festivaluri internaționale. A fost nominalizat la premiile Uniunii Teatrale din România (aprilie 2010) pentru categoria Cel Mai Bun Actor în Rol Principal pentru rolul Gurevici din spectacolul Noaptea Walpurgiei sau Pașii Comandorului de Venedikt Erofeev și a câștigat, pentru același rol, Premiul pentru Cel Mai Bun Actor la Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Brașov, ediția a XXI-a, 2009. Premiul a fost acordat ex aequo, celălalt premiat fiind actorul Marcel Iureș. În 2005, la Gala Tânărului Actor HOP de la Mangalia a câștigat Premiul pentru excelență în artă “Timică” oferit de asociația MasterClass, iar Teatrul Național din Cluj îl recompensează, în 2007 cu Premiul Euphorion pentru tineri creatori, pentru creațiile artistice din stagiunile 2005/2006 și 2006/2007. A jucat în peste 30 de festivaluri naționale și internaționale de teatru, a susținut master class-uri la University of Hull, UK și la Théatre de Globule, Lyon, Franța și a participat la ateliere de specialitate conduse de: Vava Ștefănescu, Florin Fieroiu, Radu Penciulescu, Andrei Șerban, Valentina de Piante, Eli Simon, Nicky Woltz, ETXEA Company, Cătălina Buzoianu. Ionuț Caras este actor la Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca și lector univ. drd. la Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:36

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Genul nu dictează capacitățile intelectuale și nu ar trebui să fie o barieră de care femeile să se lovească în alegerea unei cariere”
26/04/2024 17:53

„Fiecare proiect este o experientă unică si m-a ajutat să cresc si să mă dezvolt atat profesional, cat si personal. În ceea ce priveste cel mai inspirat proiect, imi este aproape imposibil să ...

„Bucuria de a vedea cum un proiect își găsește loc în sufletul și în viețile oamenilor mă motivează să mă implic cu dăruire în ceea ce fac”
26/04/2024 16:29

„Fiecare proiect este o experientă unică si m-a ajutat să cresc si să mă dezvolt atat profesional, cat si personal. În ceea ce priveste cel mai inspirat proiect, imi este aproape imposibil să ...

  „E doar o poveste faptul că suntem diferiți acasă față de mediul de business. Suntem aceleasi persoane, cu aceleași emoții, valori, credințe”
26/04/2024 15:48

- Cum faceti diferenta dintre psihoterapie si coaching in ceea ce priveste abordările si metodele utilizate? - Cred că cea mai bună metaforă este icebergul. Ceea ce se intamplă in coaching este varful ais ...

„Singura realitate este ziua de astăzi. Viitorul depinde de ce creezi tu, acum”
26/04/2024 15:40

Un şoc emoţional, un stres puternic sau pur simplu o supărare aparent minoră care nu e decat picătura care a umplut paharul şi indarjirea de a sta in cea stare, de a o permanentiza ca manifestare, pot fi ...

„ Afecțiunile pielii, mai ales cele cronice, trebuie controlate pe termen lung și de foarte multe ori pentru toată viața, ceea ce îi sperie pe pacienți”
26/04/2024 14:33

Afectiunile dermatologice sunt extrem de diverse si pot varia de la conditii usoare si temporare pană la probleme cronice si debilitante. În ciuda diversitătii lor, există cateva afectiuni care sunt in ...

„Noi, oamenii, avem trei vieți: viața cu sine, viața cu ceilalți și viața cu munca”
13/04/2024 11:48

În ritmul haotic al vietii moderne, grija de sine devine adesea o prioritate neglijată. Cu toate acestea, este esential să intelegem că a avea grijă de noi nu este un lux, ci o necesitate pentru o via ...

 „Sunt într-o continuă căutare a sensului a ceea ce fac, cum fac și de ce fac”
13/04/2024 10:18

- Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai intampinat ca femeie in domeniul consultantei strategice si organizationale? - (rade) O provocare a fost in primul rand faptul că eram femeie si ...

 „În sistemul meu de valori, definiția succesului este dată de familie”
23/03/2024 18:32

S-a remarcat ca antreprenor, ca si cadru didactic asociat la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”din Iasi, dat si mentor. Zi de zi duce la bun sfarsit misiuni asumate multor roluri pe care le are. Nu ...

Detectivii juniori din Iași. O aventură în lumea criminalisticii
23/03/2024 17:10

În fiecare week-end, un grup de tineri entuziasti se intalnesc in inima Iasului, intr-un loc unde curiozitatea se impleteste cu stiinta aplicată. Ei sunt membri ai Clubului de Criminalistică, un proiect ...

„A îndrăzni să fii tu însuți în afara regulilor e cea mai frumoasă vindecare. În artă nu există nici reguli și nici limite!
23/03/2024 16:30

Art-terapia este o formă de terapie care utilizează procesele creative ale artei pentru a ajuta oamenii să isi exprime si să isi exploreze emotiile, gandurile si traumele. Oferă un spatiu sigur, in care in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei