Număr impresionant de ieșeni cu „tulburări de memorie”

1socola

Dimensiune font:

| 16-04-2024 17:55

Jumătate dintre persoanele testate în timpul „Campaniei de testare a memoriei” au aflat că au tulburări cognitive uşoare. Doar un sfert dintre cei testaţi au un status psihic normal. Raportul a fost întocmit de Institutul de Psihiatrie „Socola” Iaşi, cel care a derulat campania în perioada 6-7 aprilie.

În cadrul „Campaniei de testare a memoriei”, organizată de Institutul de Psihiatrie „Socola” Iași în parteneriat cu Municipiul Iași, s-au testat 254 de persoane. Dintre acestea, 25,5% au prezentat un status psihic normal, obținând punctajul maxim la testul de memorie aplicat, iar 53% au prezentat tulburări cognitive ușoare. „În cazul acestor categorii de persoane vorbim de prevenție, iar recomandările au vizat menținerea unui stil de viață sănătos, o alimentație echilibrată, exerciții fizice regulate, măsuri de igienă a somnului, exerciții de stimulare mintală, implicarea într-o viață socială activă”, spune dr.Elena Ungureanu, medic primar psihiatrie în cadrul Institutului de Psihiatrie „Socola” Iaşi.

La acest nivel, dacă se intervine prin schimbarea stilului de viață și urmarea recomandărilor specialiștilor, putem preveni sau întârzia foarte mult accentuarea tulburării cognitive. „Ne bucură foarte mult această adresabilitate crescută, dar și faptul că 78,5% dintre persoanele testate s-au încadrat în zona de status cognitiv normal și tulburări de memorie ușoare. Pentru noi, acest număr mare de participanți demonstrează o conștientizare a importanței memoriei în menținerea unei stări bune de sănătate”, a spus dr. Cristina-Elena Dobre, managerul Institutului de Psihiatrie „Socola” Iași.

În cazul a 21% dintre participanți s-au identificat tulburări de memorie moderat-ușoare, care necesită consult de specialitate, în vederea stabilirii diagnosticului de certitudine și a tratamentului corespunzător. „În aceste cazuri, pe lângă recomandările generale privind un stil de viață sănătos, participanții au fost îndrumați și consiliați cu privire la pașii pe care trebuie să-i urmeze pentru a beneficia de consult și tratament de specialitate”, spune dr. Elena Ungureanu.

Referitor la distribuția pe vârste, a existat o adresabilitate extinsă pe toate grupele de vârstă, cel mai tânăr participant adult având 18 ani, iar cel mai în vârstă - 93 de ani. La o repartiție pe decade de vârstă, categoria cea mai numeroasă a fost cea corespunzătoare grupei 71-80 ani, cu un număr de 63 de participanți. „Remarcam și lăudăm, de asemenea, interesul crescut al persoanelor sub 50 de ani, care au reprezentat un procent de 37% dintre cei evaluați. Participarea acestora la campanie reprezintă, de fapt, la nivel simbolic, contrabalansarea pe care o oferim noi, ca societate, scăderii vârstei la care apar primele tulburări de memorie. Astfel, încercăm să fim cu un pas înaintea apariției acestora, prin identificarea și intervenția precoce acolo unde este cazul”, a declarat dr. Elena Ungureanu.

Dintre cele 254 de persoane care s-au testat, 144 au fost femei, iar 110 bărbaţi. „Demersul inițiat de Institutul de Psihiatrie Socola Iași și-a atins scopul principal, acela de a veni în mijlocul oamenilor pentru a face mai accesibilă și abordabilă această problemă a memoriei. Datoria noastră ca Institut, ca profesioniști în domeniul sănătății mintale, rămâne în continuare aceea de a ne menține mereu activi și implicați în identificarea precoce a factorilor de risc, precum și în prevenirea și tratarea corespunzătoare a tulburărilor cognitive”, a mai spus dr. Cristina-Elena Dobre. Laura RADU

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:40

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 31.05.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 - ora 12.30; - spatiu comercial S2 (28,65 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 -ora 13.00; spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul pe 31.05.2024 – ora 13.45; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 31.05.2024 – ora 14.00. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
La zdup, după ce a furat două fiare de călcat
27/05/2024 10:47

  Florentina U. din Paşcani nu s-a dovedit deloc inspirată atunci cand a furat din supermarket două fiare de călcat, in valoare totală de 900 lei. E divorţată, nu munceşte nicăieri, are doar opt ...

Proiectul de execuție a lucrărilor de la Filarmonică, actualizat
27/05/2024 10:46

  Miercuri, 29 mai, consilierii judeteni vor supune la vot modificarea si completarea Hotărarii Consiliului Judeţean Iaşi nr.447/18.12.2019 privind aprobarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de ...

Centrul Expozițiomal „Moldova” va fi reproiectat și reamenajat
27/05/2024 10:45

Clădirea Centrului Expozitional „Moldova” va fi reabilitată termic, iar mai multe spatii vor fi reproiectate si amenajate pentru a putea oferi o mai mare atractivitate pentru firmele care doresc s ...

Accident grav lângă Bârlad. Un TIR s-a răsturnat pe șosea
27/05/2024 10:37

Un autotren care transporta colete s-a răsturnat, luni, dimineaţă, in apropierea municipiului Barlad, circulaţia in zonă fiind oprită. La locul producerii accidentului au intervenit pompieri militari din ...

Contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de apă și canalizare, modificat de CJ
27/05/2024 10:26

În sedinta de miercuri, 29 mai, consilierii judeteni urmează să aprobe modificarea şi completarea Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 48 ...

La Iași va fi deschisă o școală de motocross!
27/05/2024 10:25

Iesenii care doresc să practice motocrossul vor avea incepand din această vară posibilitatea de a se inscrie la cursurile speciale organizate de Clubul Sportiv Enduranch, afiliat la Federatia Romană de Moto ...

Stațiile de transport în comun din Iași, dotate cu module de adăpostire a călătorilor
27/05/2024 10:24

Statiile de transport in comun din Iasi vor fi dotate cu module moderne de adăpostire a călătorilor, in cadrul unui program de modernizare demarat de către autorităti. Potrivit primarului Mihai Chirica, ...

Un ieşean arestat la domiciliu a plecat de-acasă, deşi ştia că n-are voie
27/05/2024 10:06

Aflat in arest la domicilul, aşteptandu-şi sentinta intr-un dosar in care aste inculpat pentru comiterea  a două talhării, Adrian s-a trezit cu incă o acuzaţie, cea de evadare. Anul trecut, pe 20 a ...

  Compania Eurowings renunță la zborurile de la Iași
27/05/2024 10:06

La mai putin de o lună după inaugurarea primului zbor din capitala Moldovei, compania low-cost Eurowings a decis să se retragă din Iasi incepand cu data de 10 iunie, anuntă site-ul de specialitate boarding ...

Primăria modifică înălțimea limitatoarelor de viteză din oraș
27/05/2024 09:30

  În urma sesizărilor venite in ultima perioadă de la cetăteni, Primăria Municipiului Iasi (PMI) a luat decizia de a modifica inăltimea limitatoarelor de viteză amplasate in apropierea mai mul ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei