Iașul caută urgent 15.000 de locuri de parcare!

parcare 1

Dimensiune font:

| 20-01-2022 12:30

La iniţiativa asociaţiilor civice, la Iași se lucrează la elaborarea unei strategii de parcare la nivelul municipiului * odată integrate în sistem locurile netrasate și netaxate, va fi stabilit un tarif diferențiat pe zone, în funcție de cerere și ofertă * în zona centrală, ora de parcare ar putea ajunge la 10 lei, iar în zonele secundare 5 lei sau 20 de lei o zi întreagă

Parcarea în Iaşi a constituit în permanenţă o problemă. Fie că vorbim de parcările cu plată, fie de cele rezidenţiale, cetăţenii au reclamat în permanenţă faptul că numărul acestora este insuficient pentru multitudinea de autoturisme din oraş, problema parcărilor fiind în top 3 al nemulţumirilor ieşenilor, după infrastructura rutieră şi calitatea aerului. Din păcate,

la cât de deranjantă este parcarea Iași, administrația locală nu vine decât cu promisiuni de parcări tip Park&Ride şi cu randările unor parcări subterane nematerializate. Este motivul pentru care asociațiile civice în general şi Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași în special au decis să ia, cum se spune, taurul de coarne şi să apeleze la specialiști în mobilitate, pentru efectuarea de studii care să contribuie la elaborarea unei politici de parcare sustenabile în Iași. De altfel, primele discuţii au avut loc la finele anului trecut, însă fără rezultate concrete. „Au fost doar discuţii, nu a fost stabilit nimic concret. Se porneşte de la premisa că prețul parcării poate regla utilizarea maşinii. Se poate ajunge la un tarif progresiv pentru parcările publice (n.r. – în prezent fiecare oră de parcare este tarifată cu 5 lei), în vreme pentru parcările rezidenţiale ar putea fi valabile abonamentele zonale, ceea ce ar duce la dispariţia licitaţiilor. Repet, însă, sunt doar propuneri, mai multe se vor şti în 2022, odată cu elaborarea acestei strategii care urmăreşte eficientizarea parcărilor şi în raport cu alte măsuri implementate în oraş, cum ar fi banda unică”, spunea, recent, şeful DAPPP Iaşi, Radu Grigoraş. Dealtfel, chiar ieri, pe pagina de Facebook a Primăriei Iaşi a apărut invitaţia către ieşeni pentru a contribui la acest studiu. „Vrem să obținem o imagine cât mai fidelă asupra obiceiurilor de folosire a parcărilor publice din Iași și percepției privind parcările cu plată. Datele colectate vor fi utilizate de specialiști în mobilitate pentru a fundamenta o propunere sustenabilă privind parcările, care va ajunge pe masa Consiliului Local Iași. Politica de parcare este elaborată de APTA - Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași”, se arată pe reţelele de socializare.

Clujul, la şapte ani distanţă

Potrivit Inventarului Parcărilor Publice din România, Iașul are 1.000 de locuri de parcare publice cu plată, Clujul 4.800, iar Oradea 9.200. Acelaşi document mai indică faptul că în topul parcărilor construite după 1990, Clujul are 10 parcări noi de peste 200 de locuri, Oradea are 5 parcări, în timp ce Iașul nici măcar nu apare în clasament. Clujeanul Tudor Măcicășan, expert în mobilitate durabilă, cel angajat de APTA pentru a realiza acest studiu, vorbeşte despre decajale dintre Iaşi şi oraşele din Transilvania, de exemplu. „Noi suntem într-o etapă prin care au trecut și celelalte țări acum 40 de ani. Este un decalaj de 40 de ani între explozia ratei de motorizare în țările vestice și cea din țările foste comuniste. Suntem în etapa sălbăticiei: toată lumea și-a cumpărat mașini și le-a parcat pe stradă. Dar decalajul Iașului nu este doar față de Occident, ci și față de orașele din Transilvania, care au adoptat din timp bunele practici din Europa, iar acum culeg roadele. E un decalaj mare, iar un sistem de parcare bine funcțional, cu un management integrat la nivel de oraș, asigură o multitudine de beneficii pentru conducătorii auto. Eu aș spune că cea mai mare diferență este de circa 7 ani, între orașe care au început să lucreze la parcări demult și astăzi au sisteme funcționale, care produc bani, și Iași, care s-a apucat recent și face destul de puțin. În Cluj, taxarea în centru a început în 2014, iar tarifele au crescut și au devenit cu adevărat agresive în 2016. A fost o surpriză pentru oraș să vadă că măsura nu e așa de nepopulară, iar faptul că se găsesc locuri de parcare în centru e un mare plus. Problema în Iași este că multe locuri de parcare nu sunt integrate în sistem, iar altele sunt încetățenite, dar nu sunt trasate. Adică oamenii parchează la bordură, că așa-i dintotdeauna, nu se amendează, nu se taxează, și toată lumea-i bine. Cele 1.000 de locuri de parcare sunt cele care funcționează astăzi într-un sistem de taxare și enforcement, unde se plimbă agenți și amendează. Dar numărul locurilor de parcare din zona centrală a Iașului se apropie de 15.000, deși ele nu sunt trasate și taxate. Unul dintre scopurile planului la care lucrăm este să determine exact unde sunt aceste locuri, să le integrăm în sistem și să determinăm un preț diferențiat pe zone, în funcție de cerere și ofertă”, spune acesta.

10 lei ora de parcare în centrul Iaşului

Potrivit lui Tudor Măcicășan, sistemul de taxare care va fi introdus va elibera locuri de parcare. „Va fi mai ușor să folosești Iașul cu mașina, doar că parcarea nu va mai fi gratuită. Lăsând la o parte îmbunătățirile reale în materie de trafic, mai ales în zona centrală, unde e normal să fie scumpe parcările, un astfel de sistem produce și mulți bani orașului, bani care pot fi folosiți pentru investiții care nu produc profit, gen piste de biciclete sau tramvaie. Aici este o mare discrepanță între Iași și Cluj. Clujul face peste 12 milioane de lei pe an din parcările centrale, Iașul face de șase ori mai puțin”, mai spune acesta. În ceea ce priveşte tarifele,  acestea se vor dubla. „Încă nu am determinat tariful, dar sunt niște bune practici. Este bine să fie sume rotunde, să fie ușor de gestionat sistemul. Eu aș intui că poate ajunge undeva până la 10 lei pe oră pentru zona unu, ultra-centrală. În zone secundare poți introduce planuri de fidelizare, să zicem 4-5 lei pe oră sau 20 de lei o zi întreagă”, spune specialistul clujean.

Navetiştii, principalii „inamici”

Însă politica de parcare nu este singura măsură care poate elibera centrul orașului de mașinile care stau parcate de-a lungul zilei. Specialiştii vorbesc de două direcţii mari care trebuie urmărite în paralel: prima este de a crea alternative cât mai bune - transport public de calitate, infrastructură pentru ciclism și rețele pietonale pentru mers pe jos în siguranță. A doua direcție ține de măsurile restrictive - pietonalizările sau închiderea unor străzi în weekend - și această politică de parcare, care face mersul cu mașina dificil, incomod, scump, mai ales în centru, unde e marea problemă. „Problema nu sunt utilizatorii ocazionali, deși ei sunt cei mai afectați de lipsa locurilor de parcare în centru, ci utilizatorii sistematici, navetiștii cu mașina, care vin și ocupă un loc de dimineața până seara, zi de zi. În centru avem trei categorii de oameni care parchează: prima și cea mai importantă sunt riveranii. Ăstora nu le poți impune 10 lei pe oră pentru restul vieții doar pentru că au mașină, că te trezești cu un centru depopulat. A doua categorie sunt navetiștii, cei care lasă mașina dimineața, o iau seara, și ocupă 12 metri pătraţi în centru. Aceștia trebuie descurajați cel mai tare de către o politică de tarifare funcțională. A treia categorie, cei pe care vrem să-i ajutăm și să-i încurajăm, sunt utilizatorii pe termen scurt, cei care folosesc orașul pentru comerț, turism, care stau o oră, două trei, și care permit un turnover de 3-8 mașini pe zi pe un singur loc de parcare. Pentru a le face loc lor, trebuie scăpat de a doua categorie, de navetiști, într-o oarecare măsură. Dacă navetiștii - care au serviciul, dar nu și domiciliul în centru - nu vor putea să-și ia un permis anual și vor putea parca numai cu 10 lei pe oră, numărul lor va scădea simțitor. Ei nu vor parca mai departe de destinație, pentru că e un disconfort, ci vor încerca transportul public, care într-o lume normală ar trebui să coste mai puțin pe lună decât parcatul unei mașini în centru”, mai spune Tudor Măcicăşan.

Haosul parcărilor rezidențiale gratuite

Iașul mai are o problemă reală în a trasa și integra în sistem locuri de parcare încetățenite și legale. Sunt foarte multe străzi unde se parchează pe ambele părți, unde este deja loc sau se poate elibera prin sensuri unice. Practic există mult spațiu carosabil ocupat de mașini care parchează legal, în sensul că nu blochează intersecția sau traficul, dar pe locuri încetățenite, unde nu e trasat nimic, fără abonament, fără integrare în sistem. „Eu, când am venit în Iași, am stat în cartierul Dacia. Un infinit de străzi de 7 metri, în care se circulă pe dublu sens, dar cu mașini parcate la bordură, așa că mașinile se așteaptă una pe alta, care ar putea fără niciun efort să devină străzi cu sens unic, cu parcări legale pe ambele părți. Pentru Iași, un astfel de sistem permite constrângerea la anumite măsuri de planificare fericite. De exemplu, poți să dai un loc de parcare la prima mașină dintr-o gospodărie la un tarif, și pentru a doua mașină la un tarif de zece ori mai mare, sau cel puțin triplu. Fără nicio glumă, asta e ceva ce se practică în Europa”, mai afirmă specialistul în mobilitate. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

ALFA & OMEGA INSOLV IPURL, lichidator judiciar al debitoarei MEGA EDILE IAȘI SRL – societate în faliment, dosar nr. 2517/99/2019 aflat pe rolul Tribunalului Iași–Faliment, în temeiul dispozițiilor Legii nr.85/2014, vinde prin licitație publică competitivă cu strigare următoarele active : Nr. crt. Denumire activ Buc Preț de pornire 90% (lei-fără TVA) 1. Mobilier 1 2.507 2. Bena cu descarcare centrala 1 1.877 3. Masina de curatat panouri 1 4.981 4. Masina de taiat 1 2.864 5. Masina de taiat caramida 1 2.951 6. Masina de fasonat 1 9.470 7. Aparat suduraMAX 403 1 10.434 8. Compresor de aer AB 300/808F 1 3.667 9. Masina de sudat carcase tip PILEMASTER IIIDF200/1500/12 si accesoriile aferente 1 554.088 10. Masina de confectionat etrieri tip TWINMASTER 12S, Model 031 si accesoriile aferente 1 355.857 11. Masina de fasonat 1 9.743 12. Compresor trifazat stationar AB300/808F 1 3.574 13. Masina de legat fier RB441T 1 8.228 14. Pistol sudura MIG,DC-00020 1 4.393 15. Radiocomanda macara 1 5.401 16. Bos furca macara auto 1 4.066 17. Uscator de aer prin refrigerare QNOM=900 L/M 1 3.001 18. Bena 1000 l descarcare centrala cu tub 1 3.646 Licitațiiile vor avea loc în zilele de 03,17.06.2022 respectiv 01 și 15.07.2022 ora 10.00, la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iași, Str. Maior Popescu Eremia nr. 1, Birou nr. 1, Jud. Iaşi, putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă care va conţine :  cerere de participare la licitaţie;  dovada achitării taxei de participare de 595 lei;  dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, sumă care se va achita în contul colector RO25PIRB2400776062003000 deschis pe numele debitoarei la First Bank;  actele de identificare a persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila. Taxa de participare se va achita în contul lichidatorului judiciar RO33PIRB2400738563001000 deschis la First Bank. Cererile de participare se vor depune cu cel târziu cu 1 zi înainte de ziua licitaţiei, până la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie, dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului în termen de 30 zile, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunurilor, care vor fi scoase din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, sub sancţiunea decăderii, se va adresa lichidatorului judiciar şi va face dovada până în ziua licitaţiei. Informaţii suplimentare la biroul lichidatorului judiciar sau tel:0744520508,0744994490; fax:0332814773, e-mail: alfa.omega.insolv@gmail.com.
ALFA & OMEGA INSOLV IPURL, lichidator judiciar al debitoarei RESIDENT EST COM S.R.L. – societate în faliment, dosar nr. 5539/99/2020 aflat pe rolul Tribunalului Iași–Faliment, în temeiul dispozițiilor Legii nr. 85/2014, vinde prin licitație publică competitivă cu strigare următoarele bunuri: 1. Autoutilitară marca Ford, model Transit, fabricat în anul 2002, capacitate cilindrică 2.402 cmc, putere 66 kw, 90 CP, norma de poluare E3 - Preț de pornire 2.000 Euro reprezentând 100% din valoarea de piață/de lichidare stabilită prin raportul de evaluare. Licitațiile vor avea loc în zilele de 27.05.2022 respectiv 03, 10 și 17.06.2022 ora 10.00, la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iași, Str. Maior Popescu Eremia nr. 1, Birou nr. 1, Jud. Iaşi, putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă care va conţine:  cerere de participare la licitaţie;  dovada achitării taxei de participare de 595 lei;  dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, sumă care se va achita în contul colector RO54PIRB2400764684002000 deschis pe numele debitoarei la First Bank;  actele de identificare a persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila. Taxa de participare se va achita în contul lichidatorului judiciar deschis la First Bank. Ofertele se vor depune la biroul lichidatorului judiciar cel târziu cu 1 zi lucrătoare înainte de ziua licitaţiei, până la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului în termenul stabilit de 30 zile calendaristice de la data licitaţiei, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunurilor, care vor fi scoase din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, sub sancţiunea decăderii, se va adresa lichidatorului judiciar şi va face dovada până în ziua licitaţei. Informaţii suplimentare la biroul lichidatorului judiciar sau la: tel:0744520508, 0744994490; fax:0332814773, e-mail: alfa.omega.insolv@gmail.com.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Primaria Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani, telefon 0231/561.946, fax 0231/561.936, e-mail: primariacotusca@ yahoo.com, cod fiscal 3372157. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: a) teren in suprafata de 7.900 mp, din Parcela Cadastrala 677, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; b) teren in suprafata de 680 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; c) teren in suprafata de 7.210 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 1, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; conform H.C.L. nr. 22/08.04.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Primariei Comunei Cotusca. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei, se achita numerar la Casieria institutiei sau in contul concedentului: RO60 TREZ 1195 006X XX00 0330, deschis la Trezoreria Saveni, cod fiscal al concedentului 3372157. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.05.2022, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2022, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2022, ora 12.00, la sediul Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Botosani, oras Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, e-mail: tr-botosani-reg@ just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.05.2022.
Au apărut primele tomate din județul Iași
25/05/2022 00:00

 Programul Legume in spatii protejate 2022 a fost implementat la Iasi. Conform Directiei de Agricultură Judeteană Iasi există zeci de solicitanti care au aplicat pentru acest program de f ...

Crimă de la o sorbitură de ulei de drujbă
25/05/2022 00:00

 Ion Stan (32 de ani) din satul Sarbi, comuna Banca, judeţul Vaslui a ajuns să infunde puşcăria şi e pus să plătească despăgubiri de 20.000 euro după un episod de o stupizenie rar intalnită. Nef ...

Se caută directori pentru două mari spitale din Iași
25/05/2022 00:00

 Dosarele de concurs pentru ocuparea functiei de manager la Maternitatea „Cuza Vodă” se pot depune pană pe 21 iunie 2022, acestea urmand să fie verificate pană pe 23 iunie.  Pe data de ...

Autostrada Bacău - Pașcani va costa 1,27 miliarde euro
25/05/2022 00:00

 Autostrada Moldovei A7 este cel mai avansat dintre marile proiecte de infrastructură rutieră din regiunea Moldovei, aceasta urmand a prelua traficul pe ruta unde se inregistrează cele mai mari valori d ...

Burse pentru cei care vor să cerceteze istoria și viața culturală ieșeană
25/05/2022 00:00

 Cercetătorii interesati de istoria si viata culturală ieseană ar putea primi o bursă din partea autoritătilor. Programul „Burse si rezidente de cercetare stiintifică Junimea privind ...

Reparațiile la Pasajul Alexandru cel Bun s-au scumpit de trei ori!
24/05/2022 23:59

Încă din 2020, municipalitatea ieşeană işi propusese refacerea pasarelei Alexandru cel Bun, numai că, procedural, lucrurile s-au mişcat extrem de greu. Pasajul, care face legătura intre cartierul A ...

Săptămâna viitoare se stabilesc noile tarife ale CTP Iaşi
24/05/2022 23:59

  Biletele şi abonamentele pentru serviciile de transport public furnizate de Compania de Transport Public (CTP) Iaşi vor fi eliberate conform unui nou plan tarifar, care urmează a fi validat intr-o ş ...

Sălcii, mălini şi arţari, pe malurile Bahluiului
24/05/2022 23:59

  Pană a deveni navigabil, pe malurile raului ar putea fi plantati arbori si arbusti. În acest scop, Primăria Iasi intentionează să semneze un protocol cu Administratia Bazinală de Apă (ABA) P ...

În Piaţa Unirii se va dansa tango
24/05/2022 23:59

Cu ocazia Zilei Nationale a Argentinei, Asociatia Cetătenilor Implicati in Comunitate Iasi, in parteneriat cu Scoala Tango Feliz Iasi si Primăria Iasi, va organiza astăzi  evenimentul cultural-artistic ...

Ieşenii vor putea circula gratuit cu autobuzul sau tramvaiul, în fiecare vineri
24/05/2022 23:59

Sub sloganul „STOP! Azi masina stă pe loc!”, incepand cu data de 18 iunie 2021, in Cluj, transportul public este gratuit in toate zilele de vineri. Este o continuare a proiectului „Vinerea Ve ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei