„Un copil cu o stimă de sine ridicată nu are cum să devină victimă sau agresor”

1interviu iuliana sosu

Dimensiune font:

| 17-01-2023 15:08

 Definit ca un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilirebullying-ul a devenit deja un fenomen în școli. Am discutat despre acest lucru cu Iuliana Șoșu, promotorul unor programe de neuroștiință pentru elevi.

 

- Fenomenul de bullying este tot mai prezent în școli. Ce opinie aveți dvs, ca părinte?

- Bullyingul este de când lumea și pământul, doar că nu se chema așa. Și, de multe ori, era încadrat în normalitate. De câte ori nu am auzit și noi replici de genul lasă, mamă, că așa-i între copii, „Ei, dacă ești prost, așa-ți trebuie, „Decât să vii bătut, mai bine bate-i tu, așa te călești pentru viață?”. Noi puneam capul în pământ, ne adaptam cum puteam și răzbăteam. Sau nu. Adultul de azi este - într-o formă mai stilată - obedientul, războinicul, vedeta, măscăriciul, împăciuitorul sau invizibilul clasei. 

Butonul de activare este chiar propria istorie personală în care eram și eu poreclită „țăranca (chiar eram de la țară), mustăcioasa sau rusoaica. Am și povești în care m-am bătut și am luat bătaie. Butonul urlător (mult mai puternic decât cel de activare) îl reprezintă însă copiii mei. Pe mame mai ales, acest buton, odată apăsat, le transformă în dragoni care scot fum pe nas și flăcări pe gură. Iar dragoanca din mine a zis că prea multă treabă bună nu poate ieși din asta. Așa că am trecut la educare. 

Un copil cu o stimă de sine ridicată nu are cum să devină victimă sau agresor. Sau, dacă o face, nu se va regăsi acolo pentru mult timp. Ca părinte, asta este prioritatea mea: integritatea psihică, morală și fizică a copilului meu. Nu sunt acolo ca să-l apăr mereu și nici nu trebuie să fac asta. Însă îl pot dota cu toate instrumentele pe care știu, pot și vrea și el pentru a face față cu bine acestor provocări. 

Nivelul următor al procesului este influențarea contextului în care el își desfășoară o parte semnificativă a zilei: colegii de clasă - așa am ajuns cu neuroștiința în școală.

- Ce spun copiii referitor la acest fenomen? Îi recunosc existența sau o neagă?

- Copiii spun doar dacă au o relație semnificativă și de încredere cu un adult. Și vor prezenta lucrurile fix din poziția care îi va conferi lui siguranță.

Îmi cert copilul pentru că a luat nota 9 și a vărsat apă pe mileu? Atunci cu siguranță nu îmi va spune despre bullyingul de la școală.

Skinner vorbește despre cele 3 mari nevoi ale unui copil: competența (pot și sunt capabil), conectarea (sunt iubit, validat, văzut) și controlul (iau singur decizii pentru mine). Oricare din aceste nevoi nesatisfăcute dau naștere unor goluri care sunt umplute cu frici. Fricile duc și ele la o multitudine de complicații dintre care, dacă sărim peste procese ca să nu lungim foarte mult articolul, ajungem la agresivitate, anxietate, depresie, izolare, bullying, dependențe (tutun, droguri, automutilare) și suicid. 

Așa că, dacă vrem să aflăm ce se întâmplă cu copilul la școală și care este poziția lui necenzurată, va trebui să-i acordăm încredere, să-l ascultăm cu răbdare și lacăte nenumărate la gură și să-l asigurăm că-i suntem aproape orice s-ar întâmpla.

- Cunoasteți cazuri de bullying? Ce s-a întâmplat? Ce măsuri au fost luate?

- Cine spune că nu știe cazuri de bullying ori trăiește într-un chibuț yogin ori este autist social. Nu aș aduce în lumina reflectoarelor alte persoane ci m-aș opri la o experiență personală. Deși nu-mi mai aduc aminte bine toate detaliile, știu că mi-am făcut singură dreptate pentru că intervenția adulților, după ce am făcut un calcul scurt, ar fi fost și mai rea. Și anume: un băiat cu o condiție financiară mai precară din clasă, obișnuit să-și ia singur ce-i lipsește, mi-a luat ceva, nu mai rețin. Nici eu nu eram vreo divă, eram genul de copil care avea o singură pereche de blugi și două pulovere ca și garderobă, eram slabă ca un băț și mergeam mult pe jos până acasă. Evident, nu am avut susținători în demersul de recuperare, însă am avut mulți spectatori la circul în care eu îmi ceream obiectul, el își bătea joc de mine. Asta se întâmpla după ore, în drum spre casă. M-a împins, l-am împins, mi-am băgat mâna în părul lui, el mi-a spart buza, mi-am luat obiectul și am fugit. Aparent, a fost o victorie. Am spus acasă că m-am împiedicat, iar la școală nu am suflat nici o vorbă. Pe de o parte, mă bucuram că nu am dat satisfacție și nu m-am poziționat în victimă - asta pentru că mi-am recuperat ce era al meu. Pe de altă parte, dacă se răsufla ceva, el urma să fie pedepsit iar eu amenințată, din răzbunare. Așa că nu s-a luat nici o măsură. A rămas un fapt izolat, neștiut decât doar de cei prezenți care nici ei nu au spus nimic nimănui. Această întâmplare este una blândă pentru că nu au fost părți consistent vătămate și nici nu s-a mai repetat cu toate că ar fi avut multe șanse. De multe ori copiii îți reglează conturile între ei fără ca adulții să poată interveni. Pentru că, de cele mai multe ori, intervin prost. Prin amenințări și pedepse. Asta înfricoșează și îi determină pe agresori să fie mai perfizi data viitoare. Măsurile trebuie să arate altfel.

- Dacă ați fi decident, ce măsuri ați lua?

- În primul rând este de îngroșat cu markerul faptul că agresorii, fără excepție, sunt în primul rând victime ai altor agresori mai mari și mai puternici decât ei. Sunt niște copii nevăzuți, invalidați, pedepsiți, părăsiți, deseori abuzați în cele mai de nedescris forme. Un psihoterapeut cu experiență poate vedea, după tipul de bullying pe care îl practică, tipul de traumă care se ascunde în spatele bravurii agresorului. 

De cele mai multe ori măsurile sunt coercitive - cum spuneam mai sus, pedeapsă, amenințare, înfricoșare. Un agresor supus la așa ceva ce crezi că va face? Se va rușina și se va automotiva să-și depășească condiția, să devină mai bun? Povești. În primul rând este foarte probabil ca el să nu știe, să nu aibă modele mai bune. În al doilea rând, are 98% șanse să recidiveze. Sună înfricoșător!

Dacă nu este vorba despre o patologie, o afecțiune neurologică, copilul trebuie consiliat cu blândețe și fermitate. Răbdare și limite. Cu înțelegere și responsabilizare. A nu se confunda responsabilizarea cu pedeapsa. Copilul are, în cele mai multe cazuri, o saga familială căreia îi este loial și din care nu va ieși nici foarte repede, nici foarte ușor. Iar condiția pentru a face un salt atât de mare și miraculos este ca el să cunoască o alternativă acceptabilă, realistă și mai ales, atrăgătoare. Aici este deosebit de important rolul modelelor, al mentorilor, care pot fi un părinte, un cadru didactic, scandalagiul cu „merțan" din cartier sau chiar un personaj fictiv. 

Așadar, un prim pas înainte ar fi să ne punem în postura de mentor sau model pentru copiii cu care intrăm în contact - și asta cu cea mai mare responsabilitate din lume. Pentru că, vorba unui sketch umoristic, ei vor fi cei care ne vor lăsa o cănuță cu apă, în prag, la bătrânețe. 

A consemnat Maura ANGHEL 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:45

 „Văduva veselă 2.0”, un entertainment cu substanță
02/02/2023 15:45

  La o distantă de sapte ani de la ultima montare, Opera Natională Romană din Iasi (ONRI) revine in fata publicului cu „Văduva Veselă”, in regia lui Andrei Serban, care a pus in scenă si ...

Semne de primăvară pe piaţa ieşeană a muncii
02/02/2023 13:59

După reculul de la sfarşitul lui decembrie şi inceputul lui ianuarie, piaţa ieşeană a muncii continuă se dea semne de inviorare, semne de primăvară. Astfel, se inmulţesc ofertele de lucru in principal ...

Pistolarul din Iași, arestat în lipsă
02/02/2023 13:52

Procurorii de la Parchetul de pe langă Tribunalul Iaşi au solicitat, joi, arestarea preventivă in lipsă, pentru comiterea infracţiunii de tentativă de omor, a unui bărbat in varstă de 30 ani, suspectat ...

Un hoţ de drujbe din Târgu Frumos scapă nepedepsit
02/02/2023 13:45

La fix trei ani după ce a părăsit gospodăria Elenei M. cu drujba in carcă, hoţul poate răsufla uşurat. În tot acest timp, poliţiştii n-au reuşit să-i dea de urmă şi nu se ştie nimic de soar ...

Bărbat din Iași, împușcat în gât
02/02/2023 12:30

Împuscături in plină stradă intr-un cartier din municipiul Iasi. Un bărbat in varstă de 40 de ani a fost impuscat de un altul care se afla intr-o masină. Agresorul a fugit de la locul faptei si pan ...

Întâmpinarea Domnului, hramul istoric al Catedralei Mitropolitane din Iaşi
02/02/2023 12:20

La 40 de zile de la Naşterea Domnului, Biserica a prăznuit astăzi sărbătoarea Întampinării Domnului. La Catedrala Mitropolitană din Iaşi a fost ziua hramului istoric, in memoria Biserici ...

Elevul din Bacău care a bătut doi copii cu cerințe speciale a fost reținut
02/02/2023 12:00

Elevul in varstă de 15 ani care a bătut şi umilit doi colegi cu cerinţe educaţionale speciale, in toaleta Colegiului Tehnic "Dumitru Mangeron" din municipiul Bacău, a fost reţinut de poliţişt ...

Închisoare cu executare, după o scurtă plimbare cu maşina pe un drum aproape pustiu
02/02/2023 09:59

 Luna februarie a inceput cum nu se poate mai prost pentru Mihai R. din Belceşti, acesta fiind dus in cătuşe la Penitenciarul Iaşi, unde-şi va petrece următorii doi ani şi incă patru luni. Condamna ...

Șapte cluburi pentru 161.000 de pensionari!
02/02/2023 09:15

    Ceea ce in străinătate este de ani buni o normalitate a inceput să capete proporţii şi la noi, mai ales că, potrivit statisticilor oficiale, avem tot mai mulţi pensionari (anul trecut, la ...

 Județul Iași are buget!
02/02/2023 09:10

* pentru dezvoltare se vor aloca anul acesta 392,7 milioane de lei, cu 90 de milioane de lei mai mult decat anul trecut * cele mai mari cheltuieli de investiţii sunt la capitolul Transporturi - ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei