„Fiecare dintre noi poate fi, la un moment dat, un beneficiar al serviciilor sociale”

55a9ba96-decd-4e53-8c97-2a61dd141518

Dimensiune font:

| 27-08-2023 08:55

  

Dialog cu Luminița Munteanu, directorul Direcției de Asistență Socială (DAS) Iași

- Conduceți DAS de 13 ani. Cum arată evoluția acestei instituții? Care au fost cele mai mari obstacole? Dar cele mai frumoase realizări?

- 13 ani… Nu știu dacă sunt mulți sau puțini, dar ceea ce știu este că nu m-am gândit niciodată că voi profesa în acest domeniu după alți 12 ani pe care i-am petrecut la Casa de Cultură a Studenților. Fiecare are un destin și la un moment dat ajungi pe calea lui. Eu sunt recunoscătoare pentru toată această perioadă și cred că și beneficiarii direcției sunt mulțumiți pentru că le-am fost alături. Le este mult mai ușor atunci când colaborază cu persoane cu care pot empatiza. Mă întrebați de provocări, sigur, au fost, dar le-am depășit cu succes. Orice lucru care necesită timp și o anumită abordare m-a motivat să găsesc, împreună cu echipa mea, soluția potrivită. Toate realizările le-am avut împreună. Dacă în urmă cu mai mulți ani se spunea că direcția este un fel de „batalion disciplinar”, ei bine a reușit, prin seriozitate și profesionalism, să își atingă cel mai important scop – să ofere servicii de calitate celor care au nevoie. Avem peste 40 de parteneriate cu diverse instituții pentru ca toți cei care ne cer ajutorul să primească soluțiile cele mai bune.

- Aveți o echipă mare, cu care faceți „împreună lucrare”.

- Deși subordonată Primăriei Iași, DAS este una dintre puținele direcții de asistență socială din țară care are personalitate juridică. Are peste 1.400 de angajați, un număr nu foarte mare dacă ținem cont de faptul că avem 790 de asistenți personali, aproape 300 de cadre medicale, la care se adaugă personalul celor două cămine aflate în subordinea administrației locale, dar gestionate de direcție. Ca beneficiari, cred că sunt peste 50.000 și vorbim nu doar de cei din centre, ci și persoane care primesc tichete de ajutor social, sprijin oferit de sărbători la Paști sau Crăciun, copii etc.

- Asistentul social are o meserie mereu în slujba oamenilor mai puțin norocosi. Care sunt aspectele care vă impresionează cel mai mult? Dar cele care va tulbură sufletul?

- Foarte multe dintre problemele beneficiarilor ne sensibilizează, dar este important să nu le ducem acasă fiindcă ne-ar fi greu să lucrăm cu ele. Asta nu înseamnă că nu suntem la fel de sensibili fiindcă este important să empatizăm cu ei, să-i înțelegem și să le fim alături. Grav mi se pare un alt aspect, sesizat după pandemie și după războiul din Ucraina – parcă omul se înrăiește de la o zi la alta și mereu ne întrebăm ce este de făcut. Se observă acest aspect în relații de zi cu zi, când ne confruntăm cu atitudini mai ostile din partea celor care au nevoie de serviciile direcției, poate chiar ușor agresive, dar ne descurcăm.

- Nu putem să trecem mai departe fără a aminti și de recentul scandal de la București legat de căminele de bătrâni. Cum este posibil și cum se pot evita astfel de situații? Au început controale la toate azilele din țară.

- Pe mine nu mă sperie niciun control. Din nefericire, și aici pare că mă victimizez un pic, m-am lovit de unele lucruri mai puțin plăcute, mai ales din partea unor bărbați, care au făcut tot felul de reclamații. Aceste sesizări, chiar dacă la momentul lansării lor mi-au creat un ușor disconfort, s-au dovedit a fi benefice fiindcă ne-am pus la punct toate aspectele direcției. Am corelat din mers unele situații, am luat decizii bune și iată că nu sunt probleme. De altfel, noi suntem verificați periodic de către Agenția Județeană pentru Prestații Sociale. Chiar în urmă cu două săptămâni am avut un control și totul a ieșit bine. Noi ne licențiem o dată la cinci ani, dar până la acel moment trebuie să mai reglementezi unele aspecte pe care nu ai reușit să le atingi ca target. Mici aspecte poate au fost și la noi, dar le-am rectificat. Eu le transmit tuturor să fie foarte atenți la fiecare detaliu fiindcă fiecare dintre noi poate fi beneficiarul unui serviciu social. Eu chiar mă gândesc că dacă atunci când voi avea 75 de ani și dacă soarta mă va aduce într-un astfel de punct nevralgic, mă voi gândi la integrarea într-un centru social. De aceea, sunt atentă la tot ceea ce nu îmi place și încercăm să facem modificările necesare. Le transmit tuturor să aibă o astfel de atitudine și reglăm acest aspect în permanență. Atunci când sunt mulți angajați este imposibil să nu mai fie și unele derapaje comportamentale, dar totul se poate corecta prin regulamentele de ordine interioară care te obligă la o anumită conduită. Eu vreau ca direcția să ofere astfel de servicii la standarde cât mai înalte fiindcă este vorba despre oameni. Sunt bunicii sau părinții noștri, oameni care au muncit, au avut o anumită poziție socială, au făcut eforturi pentru a-și asigura un viitor.

- Credeţi că un proiect care ar prevedea dezvoltarea de programe de interes național care să susțină financiar comunitățile locale în vederea aplicabilității Legii nr. 17/2000 privind persoanele vârstnice ar duce la elimininarea cazurilor gen Voluntari? Unii spun că susținerea persoanelor vârstnice la domiciliu prin asigurarea serviciilor sociale comunitare duce la o mai bună integrare socială a acestora și sunt mai bine monitorizați.

- Din păcate, în zona socială îngrijirea la domiciliu este o mare problemă fiindcă implică niște costuri enorme. Mai mult, ar fi nevoie de un număr mai mare de angajați și știți că se spune că serviciile publice au prea mult personal. Ca o paranteză, pot să spun că nu este așa, iar cele cinci centre aflate în subordinea Primăriei Iași, și rezidențiale, și de zi, au într-adevăr un număr de 5+1 angajați, dar în realitate funcționează în regim de 3 sau 4+1, mai apelăm și la voluntari. Astfel de servicii a mai oferit și sectorul ONG, dar și acolo s-au mai redus. Este adevărat că astfel de servicii sunt susținute și de Casa de Asigurări de Sănătate, dar fondurile nu sunt suficiente, iar numărul de beneficiari este tot mai mare. În legislație a apărut și noțiunea de îngrijitor informal, care este un lucru extraordinar, aduce o plus valoate. Ne va fi mai greu fiindcă este o atribuție în plus, dar ne vom descurca. Îngrijitorul informal este persoana necalificată, membru al familiei, rudă sau orice altă persoană, care asigură îngrijirea personală, respectiv ajutorul pentru efectuarea activităților de bază și instrumentale ale vieții zilnice de către persoana care și-a pierdut autonomia funcțională. Are contract de muncă și poate avea grijă de o persoană în baza unei indemnizații. Noi am luat deja în calcul 100 de beneficiari/lună.

- Alţii cred că includerea în centrele rezidențiale a persoanelor în vârstă fără venituri, într-o proporție stabilită de comunitatea locală, ar fi benefică.

- Nu este o noutate. Legislația permite persoanelor fără venituri să fie integrate în astfel de centre. Primăria Iași are două centre rezidențiale – cel din Bucium, cu o capacitate de 178 de locuri, și cel din Copou, cu circa 250 de locuri. Sunt persoane care nu au pensie sau una foarte mică. Sunt multe persoane, în special de la Centrul „C. A. Rosettiîntr-o astfel de situație și le-am integrat. Dacă în domeniul privat, inclusiv la azilele din Voluntari, contribuția lunară a unui beneficiar este de 6.000 de lei, la Iași pleacă de la 500 de lei și ajunge la maximum 1.200 de lei, dacă primește o garsonieră. Cât privește costurile lunare, pentru o persoană dependentă ajunge la 6.500 de lei, pentru una semi-dependentă la 6.000 de lei, iar pentru una indepdendentă în jur de 4.500 de lei. Beneficiarii noștri plătesc doar contribuția, iar diferența este suportată de la bugetul local. Cu alte cuvinte, ei au asigurate cazarea, hrana și toate serviciile necesare, iar personalul are salariile plătite la timp. Tot ce trebuie să facă este să își respecte meseria pe care a ales-o, ca să revenim la cazul Voluntari. Dacă la un moment al vieții lui consideră că nu se mai regăsește în aceste principii poate alege orice alt drum dorește.

- Preocupările direcției nu sunt legate doar de grija față de oamenii cu care soarta nu este blândă, ci și de creșterea viitoarelor generații de asistenți sociali. Cum v-ați implicat în acest aspect?

- Mă bucur că ați atins și acest subiect. De șase ani, studenții de la Facultatea de Asistență Socială din cazul Universității „Alexandru Ioan Cuza fac practică la DAS. Mă refer la cei din primul an, care nu sunt puțini, în jur de 200. Ce mă bucură la acest aspect? O dată faptul că avem posibilitatea să le arătăm viitorilor specialiști cum se derulează o activitate scială, apoi cred că responsabilizează și personalul instituției fiindcă fiecare dintre ei are rolul de a-i îndruma pe tinerii care astfel dobândesc și cunoștințe practice, nu doar teoretice. Ne-am propus chiar să înființăm câteva posturi pentru debutanți pentru a le oferi și locuri de muncă.

- Ce planuri aveți? Dacă ați face un bilanț, unde ar fi plusurile și unde s-ar situa minusurile?

- Cred că suntem, ca instituție, destul de departe, cu o echipă bine închegată și cu o vizibilitate mare a muncii noastre. Este important ca ieșenii să știe tot ceea ce se întâmplă la Direcția de Asistenă Socială. Ca nerealizări, nu doar la Iași, ci la nivel național, aș nota centrele medico-sociale, de care este mare nevoie, dar sunt foarte puține. O primărie poate amenaja o astfel de structură, dar nu poate avea parte de finanțare de la bugetul de stat ca în cazul unor astfel de centre. Așteptăm linii de finanțare care să ne permită amenajarea unor astfel de zone. Noi colaborăm foarte bine cu Direcția pentru Protecția Copilului care are trei astfel de centre și unde, în funcție de locurile disponibile, reușim să direcționăm persoane nedeplasabile care au perioade lungi de spitalizare. Într-un centru medico-social sunt persoane care au nevoie de asistență medicală permanentă. Apoi, aș mai aminti și cazurile persoanelor cu probleme psihice, care sunt tot mai multe. Din nefericire, autoritatea publică, prin DAS, nu reușește să rezolve astfel de situașii, noi neavând un centru specializat pe această zonă. Aici ar fi de lucrat și de făcut planuri.

A consemnat Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:49

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233.786.059, fax 0233.786.364, e-mail: primariagrumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren identificat cu sola 31, parcela 712 al comunei Grumazesti, in suprafata de 235 mp, teren curti constructii, situat in intravilanul satului Topolita, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Grumazesti nr. 63/30.05.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului / compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.08.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 09.09.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.09.2024, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233.212.717, fax 0233.232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 14.08.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233.786.059, fax 0233.786.364, e-mail: primariagrumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren identificat cu sola 31, parcela 712 al comunei Grumazesti, in suprafata de 152 mp, teren curti constructii, situat in sat Topolita, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Grumazesti nr. 63/30.05.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului / compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 02.09.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 10.09.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 12.09.2024, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233.212.717, fax 0233.232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 14.08.2024.
ANUNȚ DE INIȚIERE A PROCEDURII DE ÎNCHIRIERE. R.A. Aeroportul Iași, cod de identificare fiscală CUI RO 9671409, cu sediul în Iași, str. Moara de Vant, nr. 34, telefon 0232271590, interior 119, fax 0232271570, email - iasi@aeroport.ro organizează în data de 20.09.2024, licitație publică cu strigare liberă a prețului, în cadrul procedurii de închiriere spații comerciale pentru activități de retail. Lot 1 Spatiu retail terminalul T4, zona de securitate cu acces restrictionat, flux plecări Schenghen- Etaj 398,04 mp. Licitația va avea loc la sediul R.A. Aeroportul Iași. Obținerea documentației - de la registratura R.A. Aeroportul Iasi în baza unei Solicitări privind obținerea documentației procedurii de închiriere (va fi regăsită la registratură) și achitarea taxei în valoare de 100 lei. Taxa contravalorii documentației de atribuire poate fi achitată numerar la casieria aeroportului, sau prin virament în contul bancar RO33BRMA112000032837RO01 deschis la Exim Bank. Depunerea ofertelor – la registratura RA Aeroportul Iași, până cel târziu la data de 13.09.2024, ora 1200, într-un singur exemplar, cu respectarea cerințelor Caietului de sarcini. Program registratură luni-joi între orele 9-16, vineri orele 9-14.00. Telefon–0232/271570, int.119. Solicitările de clarificări cu privire la documentația achiziționată, se depun pe email comercial@aeroport.ro sau la registratura aeroportului, pana la data de 09.09.2024, ora 1200. Acest anunț s-a transmis spre publicare în data de 29.08.2024.
„Viitorul medicinii tradiționale chineze în România pare promițător, cu posibilități de integrare în sistemul de sănătate”
03/09/2024 20:04

- Cum a inceput călătoria dumneavoastră in domeniul medicinei traditionale chineze? Ce v-a atras initial către această formă de medicină? - Călătoria mea in medicina traditională chineză (MTC) a i ...

Top 8 tehnologii auto care vor revoluționa industria în viitorul apropiat
27/08/2024 10:34

Top 8 tehnologii auto care vor revolutiona industria in viitorul apropiat Industria auto se află intr-o perioadă de transformare rapidă, impulsionată de inovatii tehnologice care promit să schimbe radi ...

Scandal între frații Ionuț și Tudor Chirilă. Cei doi au avut relații tensionate în perioada copilăriei și a adolescenței
07/07/2024 18:47

Viata lui Tudor Chirilă (50 de ani) a fost una plină de aventuri si intamplări pe care clar nu le va uita niciodată. Prezent la podcast-ul lui Mihai Bobonete, artisul a povestit despre conflictele intre el ...

„Gastronomia românească nu este doar despre gusturi, ci și despre povești”
16/05/2024 20:09

Dar gastronomia traditională romanească nu este doar despre alimente si retete. Este un ambasador al valorilor noastre, o modalitate de a celebra comunitatea si de a ne conecta la rădăcinile noastre. Prin i ...

„Vinul este o artă complexă”
16/05/2024 12:20

Oenologia, stiinta si arta vinului, ocupă un loc special in cultura umană, fiind mai mult decat o simplă activitate de producere si consum a băuturilor. Este o lume complexă si fascinantă care impleteste ...

„Un proiect de suflet e cel al cărui spațiu sau siluetă îți declanșează emoția încă de la prima schiță”
15/05/2024 13:29

- Ce v-a inspirat să deveniti arhitect si cum a influentat acest lucru stilul dvs. arhitectural? - De-a lungul anilor si in special in copilărie, am avut parte de experiente senzoriale si interactiuni umane ...

„Când ajung să mă contacteze, oamenii sunt prizonierii unei singure povești pe care o mai pot spune despre viața lor, cea a neputinței”
14/05/2024 20:47

- Cum ai decis să urmezi cariera in psihologie? Au existat evenimente sau experiente particulare care te-au condus către această cale? - Am absolvit un liceu cu profil foarte real (matematică-fizică), chi ...

„Grăsimea îți face viața mizerabilă, ți-o otrăvește. E ca o molie care îți stă pe suflet și ți-l roade”
13/05/2024 09:15

- Doamnă doctor Mihaela Bilic, din perspectiva nutritionistului, care sunt cauzele principale ale obezitătii? Mancăm prea mult, alegem eronat alimentele, le combinăm  gresit, mancăm la intervale prost ...

„Genul nu dictează capacitățile intelectuale și nu ar trebui să fie o barieră de care femeile să se lovească în alegerea unei cariere”
26/04/2024 17:53

„Fiecare proiect este o experientă unică si m-a ajutat să cresc si să mă dezvolt atat profesional, cat si personal. În ceea ce priveste cel mai inspirat proiect, imi este aproape imposibil să ...

„Bucuria de a vedea cum un proiect își găsește loc în sufletul și în viețile oamenilor mă motivează să mă implic cu dăruire în ceea ce fac”
26/04/2024 16:29

„Fiecare proiect este o experientă unică si m-a ajutat să cresc si să mă dezvolt atat profesional, cat si personal. În ceea ce priveste cel mai inspirat proiect, imi este aproape imposibil să ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei